خواص گیاهان

خواص گیاهان - میوه ها ،سبزیجات ،ادویه ها و گیاهان داروئی

خواص گیاهان

خواص گیاهان - میوه ها ،سبزیجات ،ادویه ها و گیاهان داروئی

گوجه فرنگی

مصرف مداوم گوجه فرنگی در پیشگیری از بروز حمله ھای قلبی موثر است. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی از ایجاد کلسترول بد و ایجاد پلاک ھای چربی در سرخرگ ھا جلوگیری و از بروز حمله قلبی پیشگیری می کند.گوجه فرنگی بسیار مفید، کم کالری و در عین حال خوش طعم است که خوردن آن به عنوان یک گیاه باارزش در رژیم غذایی روزانه یا ھفتگی توصیه می شود.

فیبر و مواد معدنی مانند پتاسیم، فسفر، کلسیم و ، A،B،C این گیاه سرشار از ویتامین ھای منیزیم است.یک عدد گوجه فرنگی تازه ٢۴ کالری انرژی، ۵ گرم پروتئین، یک گرم فیبر، ۶ میلی و ٢٩٢ میلی گرم پتاسیم دارد. گوجه فرنگی دارای کالری C گرم سدیم، ١۵ میلی گرم ویتامین پایینی است و از پرمصرف ترین گیاھان در دنیا به شمار می رود که به صورت خام، بخارپز، سرخ کرده، پوره و سس مصرف می شود.گوجه فرنگی مقدار زیادی کاروتنوئید دارد که مھم ترین آن لیکوپن است. لیکوپن یک رنگدانه کاروتنوئیدی و مسئول تولید رنگ قرمز در گوجه فرنگی است.گوجه فرنگی، گریپ فروت و پرتقال قرمز و ھندوانه حاوی مقدار زیادی لیکوپن است. به گزارش ایرنا بررسی ھا نشان داده است، مصرف مقادیر زیاد لیکوپن موجب کاھش حمله ھای قلبی و سرطان ھای پروستات، سینه، ریه، معده، لوزالمعده، روده و دھان می شود.برخی از انواع کاروتنوئیدھا پس از مصرف می تواند تبدیل شود که لیکوپن از این خاصیت مستثناست.پژوھش ھا نشان می دھد بسیاری از فواید و خواص میوه ھا و سبزی ھا A به ویتامین مربوط به خاصیت آنتی اکسیدانی آن ھاست. آنتی اکسیدان ھا به ترمیم آسیب ھایی که توسط رادیکال ھای آزاد در بدن ایجاد

می شود، کمک می کند. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی یک آنتی اکسیدان قوی است که خطر ابتلا به سرطان را کاھش می دھد.لیکوپن مھم ترین ماده غذایی موجود در گوجه فرنگی است و با خاصیت آنتی اکسیدانی خود قادر است، رادیکال ھای آزاد اکسیژن را خنثی کند و به این وسیله از ابتلای افراد به بیماری ھایی از قبیل سرطان، پیری زودرس، مشکلات قلبی و عروقی، پوکی استخوان، دیابت و بسیاری از مشکلات و بیماری ھای دیگر جلوگیری کند.این ماده محلول در چربی است و در نتیجه مصرف لیکوپن ھمراه غذاھای حاوی چربی و روغن، قابلیت استفاده بدن از لیکوپن را افزایش می دھد. ھر ١٠٠ گرم گوجه فرنگی، بسته به میزان رسیده بودن آن حاوی حدود ٣ تا ٩ میلی گرم لیکوپن است. مصرف روزانه ٣ تا ۴ گوجه فرنگی یا ١ تا ٢ قاشق رب گوجه فرنگی و ھم چنین مصرف مقدار متعادل سس گوجه فرنگی مفید است.به طور حتم شنیده اید که پختن سبزی ھا و میوه ھا باعث از بین رفتن ویتامین موجود در آن ھا و کمتر شدن گوجه فرنگی بر اثر پخته شدن از C ارزش غذایی شان می شود اما درباره گوجه فرنگی شرایط متفاوت است. ھرچند بخشی از ویتامین بین می رود اما قابلیت جذب کاروتن ھای موجود در گوجه فرنگی بر اثر پختن بیشتر می شود.اگر گوجه فرنگی به صورت خام مصرف شود، مقدار زیادی از لیکوپن آن به دلیل ھضم نشدن از بدن دفع می شود. عمل پختن، دیواره سلولی گوجه فرنگی را شکسته و باعث می شود لیکوپن در دسترس بدن قرار گیرد و بیشتر جذب شود.لیکوپن رب گوجه فرنگی، سس گوجه فرنگی، کنسرو گوجه فرنگی در مقایسه با گوجه فرنگی خام بیشتر و قابلیت جذب آن ھم بیشتر است.مصرف گوجه فرنگی موجب افزایش جذب آھن در مواد غذایی موجود در گوجه فرنگی، موجب جذب آھن مواد C گیاھی می شود. آھن موجود در گیاھان به خوبی جذب بدن نمی شود و وجود ویتامین گیاھی می شود.

خراسان نیوز
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد