خواص گیاهان

خواص گیاهان - میوه ها ،سبزیجات ،ادویه ها و گیاهان داروئی

خواص گیاهان

خواص گیاهان - میوه ها ،سبزیجات ،ادویه ها و گیاهان داروئی

پرتغال

مصارف سنتی:
پوست و آب پرتقال تقویت کنندة معده، ضد نفخ، محافظت کننده از بروز عوارض کمبود «ویتامین ث» و ادرارآور می باشد. مصرف جوشاندة پوست آن برای آرام کردن سرفه، رفع سرماخوردگی و سوء هاضمه مفید می باشد. پوست آن به عنوان مرهم برای اگزما و ناراحتی های پوستی مفید است. جوشاندة برگ های پرتقال مانند سایر مرکبات برای شستشوی ورم ها و کاهش درد آنها نافع است. پرتقال به طور کلی ضد اسپاسم و آرام بخش است.
اسانس پرتقال اثر ضد عفونی کننده دارد و از پوست آن گرفته می شود، اما چون خیلی زود فاسد می شود، همیشه باید تازه مصرف شود و اگر نگهداری شود برای مدت کم، در جای تاریک و خنک باید گذاشته شود.
در هند معتقدند که میوة پرتقال خون را تصفیه می کند و تشنگی را فرو می نشاند و اشتها می آورد. آب پرتقال برای رفع ناراحتی های صفراوی و اسهال های صفراوی نافع است. در چین تخم پرتقال را له کرده و شب روی پوست صورت می گذارند و معتقدند که برای برطرف نمودن چین و چروک صورت نافع است. برگ پرتقال در هند و چین به عنوان مسکن و در فیلیپین در موارد هیستری و سکسکه کاربرد دارد. دم کردة گل ها و شکوفة آن در موارد آشفتگی و دل به هم خوردگی مفید و مسکن و آرام بخش است و سوء هاضمه را رفع می کند.
در طب چینی پرتقال به طور منظم تحریک دستگاه گوارش و درمان یبوست به کار می رود. آنها معتقدند که پرتقال در مقابله با اسهال خونی، سوء هاضمه و تشکیل بیش از حد مخاط مفید است. در موارد استرس و بی خوابی برای آرام کردن اعصاب پرتقال داده می شود. از دیرباز پرتقال را برای توانایی آن در مبارزه علیه اسکوروی (کمبود ویتامین ث) و حفظ استحکام لثه ها می شناخته اند.
مصرف پرتقال سبب قلیایی نمودن خون شده و اعمال عضلات را تسهیل می کند. به علاوه بدن را در برابر ابتلا به انواع عفونت حفظ می کند. عصارة پرتقال گاهی در کیک سازی مورد استفاده قرار می گیرد.

فواید کلیدی پرتقال :
- به مبارزه علیه بیماری های قلبی کمک می کند.
- در افراد سیگاری، به حفظ مقدار «ویتامین ث» بدن کمک می کند.
- با سرماخوردگی مقابله می کند.
- نقش حفاظتی در برابر مبتلا به سرطان دارد.

چه مقدار مصرف کنیم؟
یک پرتقال متوسط به وزن 160 گرم، 25 درصد دریافت توصیه شدة روزانة بزرگسالان برای فولات (از جمله ویتامین های گروه B ) و بیش از دو برابر نیاز به دریافت «ویتامین ث»‌ را تأمین می کند.

انتخاب و نگهداری :
- انواعی از پرتقال را که دارای پوست نازک بوده و نسبت به اندازه شان، سنگین هستند، انتخاب کنید.
- پرتقالی را که دارای قسمت های نرم است، انتخاب نکنید چون نشانگر خرابی آن است.
- در صورتی که پوست آن شل و چروک خورده باشد، نشانگر ماندگی میوه است.

نحوة مصرف :
- ترجیحا میوه را به صورت تازه مصرف کنید.
- به سالاد میوه یا سبزیجات، پرتقال اضافه کنید.
- در کنار انواع غذاهای گوشتی، به منظور افزایش جذب آهن غذا، از پرتقال یا آب آن استفاده کنید. خصوصا افزودن آب پرتقال به مرغ آب پز بسیار طعم خوبی به غذا خواهد داد.
- داخل کیک، میلک شیک (مخلوط با شیر) و انواع شربت از پرتقال استفاده کنید. به علاوه از آن در تهیه مارمالاد می توانید استفاده نمایید.

خواص ویژه:
فشار خون بالا : افرادی که فشار خونشان بالاست و برای کنترل آن دارو مصرف می کنند، به احتمال زیاد به دلیل استفاده از داروهای ضد فشار خون و یا به دلیل بالابودن سدیم در بدنشان، پتاسیم آنها از حد طبیعی(5-5/3) پائین تر آمده و مشکلاتی در وضع سلامت آن به وجود می آورد. این بیماران باید به طور مرتب پتاسیم خونشان را مورد آزمایش قرارداده و کاملاً زیر نظر باشند.
البته درمان کمبود پتاسیم به طور مصنوعی امکان پذیر است و با تجویز پزشک صورت می گیرد، ولی این بیماران باید همیشه در تغذیه روزانه خود از موادغذایی حاوی پتاسیم بالا استفاده کنند. آب پرتقال سرشار از پتاسیم است و در یک لیوان بزرگ آب پرتقال حدود 350 میلی گرم پتاسیم وجود دارد.
میوه های زرد مانند موز- انواع مرکبات- زردآلو- هلو- انگور- خرما و طالبی نیز دارای پتاسیم فراوان هستند، ولی چون آب پرتقال کالری کمتری دارد مناسب تر است، زیرا مواد خوراکی که کالری زیاد تولید می کنند برای مبتلایان به فشار خون مناسب نیستند.

 تخریب کلسترول: مطالعه بر روی جوامع در سراسر دنیا نشان داده است که رژیم های غذایی سرشار از ویتامین C، به حفاظت در برابر بیماریهای قلبی کمک می کند. ویتامین مشابه همراه ویتامینی از LDL در برابر تخریب اکسیداتیو توسط رادیکال های آزاد که مواد سرطان زایی هستند، حفاظت می کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد